Samträning Ragunda Retrievers 070111

Idag var vi många som mött upp på årets första samträning.
Mixo, Disa, Jod, Sita, Viska, Bobo, Charma, var där!
Kul!

Vi för våran del började dagen med ett "släpp" och lie rapportträning, på det sätte så springer man av sig i ordnad form! Energin i benen kan explodera. Tove följde med på träningen, så jag har stor hjälp av henne! Både vad gäller praktisk hantlangning och eftertänksamma funderingar. Hon har verkligen börjat se saker på hundträningarna,kommer med relevanta frågor och påståenden!
I dagens träning ingick främst fotgående och stadga.
Vi gjorde några gruppövningar med detta, som gick riktigt bra.
Därefter tränade var och en för sig, det man behöver.

Jag tränade bl a apportering av större dummie med handtag, kastare (dold och synlig) i närvaro av alla andra. Linan satt på, men det gick skapligt.
Mixo är väldigt okoncentrerad när andra är med. Huvudet går som en vindflöjel. Men nu kräver jag att han skall göra sin ålagda uppgift iallafall. Och det gör han, men

På det stora hela gick det jättebra för Mixo. Han börjar ha bra fart i sättandet ifrån läggandet i fjärrdirigeringen. Han gick jättebra i benslalomen, 10 svängar, snabbt, utan belöning emellan! Slalom är en belöning & kontakt, han tycker det är SÅÅÅ kul, med sådana hyss.
Han kan ganska många moment Mixo, faktiskt.
Tänk när de börjar fungera som ett rinnande vatten.
Under hela kvällen hade han koppel/lina på. Jag beslöt mig för att börja i säkerhet, skapa RÄTT mönster.
Det var ju både ny plats och hundar som vi normalt inte träffar, dvs Megastörning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback