Markerar igen 070105

Jobbade under ganska lång TID idag. Men varierade övningarna, men grundtanken är markering...och sekundär tanke att utöka uthålligheten.
Skräckstart! Innan vi kom fram till platsen för träningen, Näset vid Lillsjön, så fick Mixo spring rasta av sig.
Vad finner han då - JO grannen har för vana att lägga ut överblivet slaktgods.....
Mixo hittade ett ben, Hans första tanke tycktes vara att komma till mig med det, men vid närmare eftertanke så, nja....bytesmedvetenheten och leklusten tog överhanden.
Snacka om hur kul kan man ha med ett ben.....
Jag och alla fem barnen (jag rår om två av dessa fem...) fikade och avvaktade Mixo. Han var SÅ nöjd med att ligga på behörigt avstånd och gnaga. Jag gissar att det var älgben, så någon fara för hälsan anade jag inte.
Men.... jag ville igång och träna....
Efter avvaktan och fika bestämde jag mig: NU SKA HUNDEN HIT, för vi ska jobba! Innan hade jag mest observerat beteende, jag anade att vi skulle få problem.
Tog i med brösttoner, och vände sidan emot honom (avvärja hot). Men nu blev jag förvånad ska jag säga, han reste sig direkt och gjorde en ansats att komma, bestämt manar jag på, att komma in, men står kvar i samma fotspår och samma position. Han kommer, och ger mig benet!!! Har han fått nåt allvarligt fel???, som hör efter i en sådan skarp situation??!
Ja, lyssnar han nu, så måste han ju få tillbaka det, men då säkrade jag upp med koppel först, för att inte hamna i samma bryderi igen. Han fick gnaga och vi bytte ben mot godis några gånger. Sedan så gömde jag fyndet i en tunna, så gick vi för att göra det jag tänkt.

Precis som igår, så blev det en runda, fast utan föremål i munnen. Överslagstrav....Då var han lite döv, så jag läxade upp honom en smula. sedan jobbade vi igen. Jo det gick ok -som helhet idag.
Imorgon ska vi inåt länet för att träna med andra, får se hur DET går.

Kommentarer
Postat av: Lotten - orättvis

Vad jag skrev om det som gick dåligt..
Vi gjorde säkert 12-15 lyckade apporteringar, som inte fick nästan en enda rad.
Det gick mera bra än inte bra

2007-01-06 @ 23:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback