Ställande under gång 070217

Något jag har glömt att skriva om är att jag numera går med kopplet ifickan när vi går på kvällsrastningarna genom byn. Det är ett framsteg, att Mixo håller sig inom 5-7 m från mig, tillåts göra sina behov. Men i övrigt har vi god kontakt.
LIIITE jobbigt är det när vi passerar olika hundgårdar med hundar som bor i dem dygnet runt. Skällandet (hos de andra hundarna)börjar vid närmsta grannen och håller i sig, eftersom hundgårdarna avlöser varandra några hundra meter.
Men det funkar riktigt hyfsat.

Jo jag har bestämt mig för att vara målmedveten när det gäller ställande under gång.
Och simsalabim, idag har vi tränat tre pass förmiddag, eftermiddag och kväll. Låt säga ett tio tal ställanden varje gång. i morse var jag tvungen att gå och fronta honom för att det skulle bli tvärt stopp, och nu ikväll har vi kommit såpass långt att i o med att han ser upp på mig vid fotgåendet (spontant) så kommenderar jag stå, och han stannar i stort sett i steget.

Som belöning använder jag trix o stoj (slalomgång, hopp över mina ben, genom mina ben under mig, högt hopp rakt upp etc...DET ÄR KUL DET!!! Hämta en pryl....Hur kul är det, på en skala??? Jo det kan vara ok, men man kan ju också stöta på andra trevligheter då, en doftande lockande fläck, eller annat intressant....). Alternativ är ju klicker och godis, som för dagen är fläsksvål.

Mixo väger numera 29 kg, och är i precis lagomt hull, enligt min smak. Hitintills har han ju varit lite FÖR mager. Mina tidigare hanar har haft vikter på 32 kg (Koala) 30-31 kg (Zeb) och Knutte 37 kg, men han är så hög och lång.
Knutte bor ju hos en "fosterfamilj", men är inte så frisk. Han har visst problem med svällda lymfkörtlar och levern. Och ÖVERVIKT, numera....Men det råder jag inte över. Han går på specialkost, och är snart tio år gammal. Knutte bytte familj innan Mixo flyttade in hos oss. En lösning som var jobbig just då (ge bort sin vän???)men var det bästa, för alla. Knutte passar bättre i sin andra familj, och de verkligen älskar honom (det gjorde aldrig vi....:(

Jag måste lura ut ett hinder, eftersom tillverkningen av mitt verkar dra ut på tiden..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback