Sammanfattning av veckan som gått 070201

Söndag - samträning i ridhuset. 7 ekipage. Kul med det mesta. apporteringen....nja Men det funkade till slut.
Måndag - ensamträning, putsar på fotgåendet, framför allt starterna och sättandena, ingen riktigt bra idé om hur jag ska få dessa något snabbare (detaljer!!!)Variation med apportering, som funkar rätt bra hemma. Inomhusträning med Lkl I:s apportmoment (iframtiden Lyapp)
Tisdag - samträning vid Aktsam, 7 ekipage. Hunden var på tå! Tränade stadgeterror. Charma och Helena cirkladerunt oss, och Mixo hade till uppgift att sitta stilla. Det gick bra, på slutet strök hon sina vackra nytrimmade hårstrån emot oss, och vi kunde oftast sitta kvar.
Apportering från linje, nja... det blev en del tjafs. Jag lade upp det lite dumt, så där får jag skylla mig själv, litegrand. Men de sista två var ok! Totalt 0101111, så det var ok!
Onsdag Fortsatt putsande, på fotgåendet, ställandet (som sitter allt bättre...) Jag tycker han ställer sig riktigt bra, jag ska däremot vänta längre med berömmet och öka ut avståndet som jag går ifrån honom, innan belöningen kommer!
Apportering, enkel, dubbel, trippel.
Lustig anekdot:
Jag märker att Mixo är en Golden, på riktigt, eftersom man måste krångla med övningarna , för att han skall hålla intresset vid liv. Fick en snilleblixt om att kasta markeringen IN i hungården, medan skicket kom utifrån densamma.
Inte så svåra övningar från början, utan ifrån grindhålet, nästa nivå: vi flyttar oss runt hörnet, och kastar dolt, bakom hundhuset-ok. Öka: samma,fast nu är detta en del i en dubbelmarkering, öka; samma, fast nu blir det även en trippel av det. Han fixar det, och det syns att det är kul!
Hmmm...hur höja nivån nu...
Rundar ytterligare ett hörn, så att Mixo måste springa runt två hörn och sedan in genom grinden, TRODDE JAG!!
Kastar över, vi står 2,5 m från hundgårdsstängslet, så både stängsel och dummie är synliga. Skickar!
Vad GÖÖÖR HAN??? Jo tar sats förstås, och springer med full fart IN i stängslet!!!  Han blir knockad helt enkelt, ramlar ihop (i sådana här lägen är jag iskall - jag bara väntar...ömkan kan vara förödande...)
Tre sekunder senare är han på benen, ruskar sig, tittar lite runt om, och rundar hungården , hämtar och levererar i hand! Men bravoropen skallade hela vägen in!! F-N, vad duktig du är!!!
För att försäkra mig om att inga rädslor trots allt låg kvar, så gjorde vi om det tre ggr till, vid den som vi gjorde först efter fallet, då fanns lite kvar. Han avvek nämligen, men jag kunde bryta det, och sedan så gjorde vi två lyckade likadana, fast utan stängselkross, förstås.
På onsdagskvällen fortsatte putsandet på lydnaden. Husse har skottat upp en plan åt oss. Grannen har lovat att hjälpa mig att göra ett riktigt "brukshinder". På Ica river de staket, så jag har första tjing på dem, om de inte skall återanvända dem. Har många idéer om hopp och apport övningar.
Slalom - nu är vi uppe i tolv svängar utan belöning, även utan Kronblom!!!

Hann även med ett störtkul pass med hästträning idag. Vi fick träna att få hästarna att gå i slalombanor mellan stora bollar, fram och tillbaka mellan tunnor, hoppa över baddelfiner, gå "sideways" bredvid hinder. Ja, själv står man på marken, har repgrimma och grimskaf till sin hjälp. Det är så KUL!!! Riktigt kul!

Vad synd att man måste arbeta de andra dagarna..

Torsdag

Har hittat en väg till snabbare sättanden, vanliga nos mot näsa positionen. Där jag småjoggar bakåt oh stannar rätt så tvärt, SMACK! ned med rumpan, klick belöning.
Varierade med flera apporter som låg ute runt oss, vi tränade lydnad mitt i fältet så att säga.
Varierande föremål och växlade mellan att skicka ut honom att hämta med att ge godis som beröm!
Men vi hade en riktig uppgörelse idag oxå! Magikern tänkte ta sig ton, när han befann sig på fel plats i världen. Det var en mycket dum idé, kan jag säga! Jag kan nog säga att det fjäskande som jag hade runt benen efter den sammandrabbningen, var som att ha en liten valp intill sig.Slickslickslick, lågställd, öron bakåt...flåtflåt. Ja okej- men gör inte om det! Du skall vara på vår tomt och inte så mycket som en halvmeter utanför, no matter what!!!
Sedan har vi varit de bästa vänner igen!

Som sagt BESATT - var ordet

Imorgon åker vi till vår kungliga huvudstad för att roa oss, jag och husse och två av våra bästa vänner. Mixo och barnen hamnar hos mormor och morfar. Vi har köpt enkelbiljett, vi hoppas nämligen kunna köpa oss en bil på lördag. Den äldsta av våra bilar har nämligen lämnat in för gott!


Undras vad

Macko gör nuförtiden??!!

Kommentarer
Postat av: A-L

Slant du på tangenterna ... =) Samma inlägg 7 gånger!! Tyckte det var konstigt att det var så mycket jag missat att läsa ... är ju ändå in och kollar hos er typ två ggr per dag ...=)

2007-02-02 @ 00:46:07
Postat av: Susodus

Hmm... varför skriva en text om alla dagarna... när du lägger in den SJU gånger?.. ;-)

2007-02-02 @ 17:40:54
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Jag fund´rar jag också....
Hoppas ni får en bra helg i våra trakter och så hinner ju Mixo få lite semster från all träning :-)

Postat av: Marie

Nåja, nog har han fått sig en "omgång" fast matte har varit i huvudstaden :-) - ingen semester här inte! Det blev promenad med 4!!! brudar varav en som förmodligen är VÄLDIGT nära löp, vilket han väl vet om.
När jag hämtade honom så trodde jag att han formligen skulle ta ner mig - det är i alla fall nå'n som blir glad att se mig :-D

2007-02-03 @ 22:19:45
URL: http://virus.blogg.se
Postat av: Lotten

Ingen aning, kanske jag är en hakker?
Har hakkat upp mig??!!

2007-02-04 @ 21:31:24
Postat av: Tony

Jäklar va ni tränar! BRA!

2007-02-07 @ 10:09:16
URL: http://www.jaktgolden.just.nu
Postat av: Lotten

Jo du farsan, här ligger vi inte på latsidan! :)

2007-02-07 @ 17:38:33
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Hallå! Nu är jag nyfiken på hur du hade det i Stockholm och vad ni hittat på denna vecka!

2007-02-11 @ 18:32:28
URL: http://www.famhalin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback