Några korta pass om dagen 070224

Tränar vi, med fokus på ställandet har vi haft.
Nu ska jag byta lite huvudfokus...till hopp.
Fick en gammal lekhage från Ica. Den kan jag använda som hinder till att börja med.
Hopp är en av Mixos favvo grenar.
Just nu är hagen i delar, och jag använder bara en sida.
på sikt kan man bygga en kvadratisk hage av den, och använda till diverse klurigheter.

Jag skulle också behöva träna lite på platsliggningen.

Ja -beslutet om apporteringsvila ligger fast. Nu använder jag mig av den funktionen, enbart som beröm för lyckade moment i lydnaden.
Jo - och naturligtvis, precis som jag haft på känn... Och kanske någon av mina läsare med. Det har gått troll i vår apportering, jag VILL för mycket, situationerna har blivit för laddade. Nu när jag har en annan attityd; typ du får prylen som belöning. Vad du gör sen med den skiter jag högaktningsfullt i.
Och vad händer då??
Jo- Kong, pipleksaker, trasor...You name it... grävs med viftande svans upp ur snön och kommer in till matte. Som tackar, för saken. Stoppar den i fickan, eller drar iväg den igen...
Det enda kommandot jag ger är BRAAA, som belöningsord och då kommer prylen farande. Mixo får gå.
Ja- vissa hävdar att det är förödande för stadgan. Det får vi se, om det blir så. Hur som helst så var det inte riktigt bra det vi gjorde tidigare heller.
Med titt i backspegeln:
* För ett år sedan drog min hund runt närmaste omgivningen i långliga stunder, OM jag skulle ha gladapporterat då. Det gick bara inte.
* Jag valde då att lägga in godiset som mitt belöningsverktyg, föremål kom att bli av sekundär betydelse.
* Egentligen är Mixo inte särskilt matglad. Men han har lärt sig att uppskatta klick belöning.
* Nu är det kanske dags att jobba upp föremålsintresset, på alla möjliga sätt... hehehe. Det jobbar jag efter just nu, så får vi se. Själva jaktträningen ligger på hyllan. Jag fokuserar på lydnadsbitarna och har föremålen i bakhuvudet...

Take it or levae it

Häst

Jobbade med Amorina  idag. Point to point. Längre Lina på henne, så att jag styr henne från längre avstånd. Red en del också. Nytt för dagen är att hon kan backa när jag sitter på, eller rättare sagt jag har fått reda på var backen sitter ;-)
Spännande värre när lilla Shettisen Tubbe slet sig lös från Tove, och leved rövare i paddocken. Jag stod och försökte försvara mig & Amorina, vilket är ledarens uppgift, samtidigt som att jaga bort den lille lymmeln (som påminde oroväckande mycket om en gul hund som jag känner VÄL....)
Nåväl, Amorina kom ocskå in i springandet. Men jag var lugn och orädd, så det gick jätte bra att gå fram till henne och med leken Yoyo game, få henne att välja att komma till mig igen, så att vi kunde fortsätta med det vi gjorde. Fortfarande KUL!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi gör precis likadant!
Hur skulle det vara förödande för stadgan?
Bara för att MM efter beröm (bra) får belöning (varsågod + boll) så skulle han senare ha svårt att sitta still och invänta ett "jaa" eller "apport" ...?? Hhmmm ... Men eftersom vi inte heller pysslar med fartgrenarna just nu så lär väl svaret komma någongång i framtiden ... :)
För att vara säkrare än "jag-tror-inte-det-påverkar" så lägger jag förstås in konsekvensträning (stadga)lite här och där. Den går ju variera i det oändliga men egentligen är "SLUT" kommandot det viktigaste i den träningen - eller hur?
Om jag som förare är tydlig och kommer ihåg att använda "SLUT" kommandot även efter bollbelöningen/innan nästa uppgift så är det iallafall min förhoppning att det inte blir problem med stadgan ...
Blir som vanligt imponerad av din fantasi - lekhage från ICA ... :)
Ha´ de´ !!

2007-02-25 @ 14:25:51
Postat av: Lotten

Jo min vän Affe, har inspirerat mig till att bli skrotsamlare... Det mesta går att använda i hundträning, tyx vara hans filosofi...

2007-02-25 @ 21:43:28
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Jag tror inte heller att din belöning påverkar stadgan. Ju säkrare de blir på momenten, desto mer klingar ju belöningen av. Men våra fyrbenta vänner gör ju inget om de inte tjänar på det om om det i Mixos fall är att få springa efter en dummy eller boll så har ni ju hittat ert sätt! Kämpa på!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback