Rapport från Hottaheijti 071225

Anna, min barndomsvän har tyvärr, hastigt, fått avliva sin älskade hud Zappa (Briardhane-något äldre än Mixo). Zappa drabbades på mycket kort tid av Cancer, från fullt frisk till slut på ca tre veckor. Som tur var (om detta nu inte är genetiskt) har Zappa lämnat ett gäng valpar efter sig...så det kommer en liten tik till familjen, inom kort...

Ja, Anna...vi har varit vänner sedan 1973, då vi ungefär samtidigt flyttade in på samma gata i Hammarstrand ("Allt för byn" - byn). Anna bor idag, söder om Malmö (Ja-det finns något söder om Malmö oxå, även om det verkar otroligt)
I veckan berättade jag för Anna att vår son börjat spela Hockey i Bräcke (ca 6,5 mil bort).
Annas kommentar nr 1:
"Vad BILLIGT, Lotten" (Ironi har hela tiden varit "vårt" språk.
sedan kom det....(nr 2):

"Men bo i Hottaheijti"!!!
Tänker du aldrig på att du bor VÄLDIGT långt bort från allt!

Mitt svar var. "Nästan aldrig"

Men idag tänkte jag på det:

Solen skiner, det är vindstilla, snön har nästan försvunnit nere i Byn. Men sjön (som flera av er använt som jaktträningssjö)  ligger isen blank på, som ett salsgolv.
På juldagsförmiddagen var vi ett helt gäng ute på isen på skridskor och spark.
Vi åkte ut till den holme som brann i somras, 5 km tur och retur.
Flera generationer. Barnens tremänningar (gullungar!!) på 15, 19 och 21 ringer till våra barn ( 8 & 12) och erbjuder dem att spela hockey med dem o deras kompisar på sjön. Rena Bullerbyn.

Sådan här dagar bor jag GÄRNA i Hottaheijti =))
Ska försöka komma ihåg det när jag kuskar fram och åter till ishallar och fotbollsarenor... =)

Mixo klarar galant av att färdas med oss på isen, efter visst utprövande av gångart, har han funnit att en snabbt gående trav är det mest optimala. Sedvanligt Galopp med hoppsasteg blir lätt en vurpa på blankisen =).
Jag tänker på den exteriör fundering; benlängd (markfrigång) han har, det ät så oerhört effektivt att ta sig fram, när hunden är byggd så. För mig är det ett, för året, nytt sätt att se på exteriör. Sambandet funktion/exteriör... tidigare hade mina ögon ett annat fokus.
Pälsen är rätt så riklig igen (även vid den nyligt rakade delen, under magen). Han borde trimmas...Kanske till nyår...
Vad gäller kasteringen, så är jag helnöjd1
Varken man eller mus!Han har lagt på sig något, ja. Han är mera hörsam, ja. Löptik, who cares? Leka med andra hundar, helt ok - men det går att hejda oxå.
Vad som nu beror på kastrering och vad som beror på mognad i övrigt, det får ingen veta. Men ännu ångrar jag mig inte.
En annan sak  det mesta som hittas ska bäras OCH, märk väl, levereras till matte...även gamla gäddhuvuden, främmande barns handskar (matte tycker det är bra, tyvärr inte alla barn...=)

Ska försöka ta lite bilder imorgon, om det inte blir något väderomslag.
Å du - bor du i närheten av Hottaheijti (ja det finns ju inte SÅÅÅ många i direkt anslutning till- men vissa i närheten)- då är du mera än välkommen att följa med oss!


Kommentarer
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

God fortsättning på er!
Alla bor vi nog i ett eget Hottaheijti.... det vi har nära till har ni långt till och vice versa.

Postat av: A-L

Törs inte lova att jag tar mig från mitt "tjottaheijti" till ditt under helgerna. I vår familj har vi en något annorlunda helgtradition som kallas "inventering av affär´n" ... ;) Låter precis lika skittrist som det är, men det måste göras.
På tal om att visa fynd för matte: Gick ut i skogen med hundar och pannlampa häromkvällen och mot slutet kommer Mysak glatt skuttande med något som såg ut som en rätt stor pinne men när jag får den i handen under pannlampans sken så ser jag att det är en rätt färsk ryggrad med delar av revbenen kvar .. *ryser* Tänkte först att det kanske är någon som
"åtlar" - men varför så nära bebyggelse och vad äter kött förutom råttor ?? Det var nog mer troligt slaktresterna av ett råddjur ...
Vi hörs!

2007-12-26 @ 16:31:19
Postat av: Lotten till AL

Minns det från ifjol, att det räknas prylar den här tiden på året.
Säg till om det finns nå snyggt på REA. Det finns ju en tävling "den som har mest tyg vinner", jag har tidigare haft viss framgång i den grenen... =)

2007-12-26 @ 22:38:25
Postat av: Marie

No, no, no inga mer tyger till Hottahejti - du har ingen plats och nu har du städat och fint överallt! Låt det nu vara så tills jag hittat dit och fått se....eller är det redan för sent? :-)

Det var i kväll det var bio har jag för mig, det blev familjemiddag även för mig så jag hann bara inte med mig :-(

I morgon mellandagsrea i Sundsvall, ambitionen är att vara hemma och i Gevåg till kl. 19.00, jag hoppas det "går i lås".

2007-12-26 @ 22:47:37
URL: http://virus.blogg.se
Postat av: Delägare

Hmmmm, läste just att "vi varit" i Göteborg på en stadsbuss - men HUR har jag kunnat missa det?? :-)

Skulle som sagt vara kul att få veta vad det kan stå för.........

2007-12-26 @ 22:53:00
Postat av: Fia

"Wherever I lay my hat, that´s my home" skulle man kanske kunna säga, men man kanske kan dela in "hemmen" så här... Småland = hemma, Stockhom =hem-hemma. Umeå är nog inte hemma längre. ;) Just nu är jag i alla fall i stockholm, men åker till småland igen efter nyår.

2007-12-27 @ 22:21:45
Postat av: Hanna

Gott slut och Gott nytt på er där uppe. Så här års är nog de norrare delarna trevligare än här där det är bäckmörkt, blåsigt, +grader = slask, grus & lera. Roar mig för tillfället med att torka golv 1-2ggr/dag. Jaaaaa, va roligt!
På någe sätt tror jag att jag kommer att hålla mig i dessa krokar ändå. Slåg lite i huvudet när jag flyttade in här och kunde konstatera att jag hade packat ned och upp 'hemmet' inte mindre än 17ggr i mitt liv. Tror att kvoten är rätt nära uppfyld för mig...

2007-12-28 @ 10:19:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback