Kolbjörnsjön 070805

Ett gäng var i Kolbjörnsjön. Vid kaffebordet hemma hos oss lade vi upp lite planer, när man samlas så här, från olika ställen, kan det vara bra att gå igenom vad var och en ville träna.
Nu ska vi se om jag minns...
Ulla och Pärla ville träna främst avlämningarna, men även en del annat.
Camilla och Sigge var i första hand ute efter att få ett släpspår draget.
Helena och Kicka ville pröva att apportera trut, på olika sätt.
Marie och Jod, ville till största delen vara passiva, lika för
Birgitta och Nelly.
Mixo och jag ville träna linjetag, uppblandat med annat, för att kunna jobba i grupp. Vatten, t ex, kanske rent av med vilt...

image43

                                                                                                            Foto: Börje Halin

                                                             Samlade,  mitt under dagen

Mixo fick börja, med en LÅNG på vattnet, för att pumpa ur honom det värsta av energin =)

Allt viltarbete skulle vänta till dummiearbetet var slut, så Höghedarna fick gå ut först.
Direkt på vattenarbetet fick Mixo linjetag enligt tre-stegs modellen med minnet, Anna-Lenas. Det gick riktigt bra.
Parallellt med detta jobbade Nelly på vattnet.
Jag är nöjd med att Mixo jobbar tillsammans med mig, även om någon annan pysslar med annat, bra och nyttig träning.
Vila
Mixo passiv, medan jag kutar runt med lite släpspår med andra. Ibland sitter han fast, ibland lös med kommando. Funkar skitbra!
Mixos nästa moment var linjetag enligt trestegs modellen: Kast-kvack, hämta, samma område, bara kvack-hämta. So far so good!! Men när tredje gången kom, med "bara" blind, vek han av åt höger, och drog en liten sväng. Han verkar inte förstå "Har jag inte hämtat där nog???!!!" Någon osäkerhet infinner sig, han litar inte tillräckligt på mitt tecken och löser det hela på sitt sätt. Men det gick ändå bra att lösa upp och få tillbaka honom i arbete.

Vi funderade lite , Helena och jag, och bestämde oss för att göra om, jag minns inte riktigt HUR, men vi löste det tillsammans med Mixo, på ett bra sätt.

Vila

Vattenarbete - and på vatten-enkelmarkering. Bra, men Mixo hade en väg upp på andra sidan, och sprang hela vägen till matte med fågeln, vilket var en bit runt. Inget att säga om, men det var inte vad jag eg hade tänkt.

"Smart hund!", tyckte Börje. Jag bara nickar i samförstånd =)

Nytt försök:

Nu var Ulla beredd på andra sidan, hon gav Mixo kommandot UT, när han visade tecken på att gå upp på land igen, vilket han hörsammade och levererade snyggt och prydligt i mattes hand, innan han skakade sig!!

Vilt på vatten-NO PROBLEM!

En omgång till med linjetag hann vi med under dagen, som också gick hyfsat.
Jag känner ändå med dem, att det behöver upprepas och upprepas.

På det stora hela :NÖJD! En bra dag, trevliga hjälpsamma människor i god stämning och Mixo klarar Sitt eget jobbutan att flippa ur och leva rövare med de andra!

Pussgurka!


Kommentarer
Postat av: Tina Thorsell

Underbar dag vid Kolbjörnsjön. Känner att jag och Buster kunde mått bra av att få träna i skueggan av er. Både passivitet-och störningsträningen skulle ha varit maximal i ert sällskap.
Fast pudelar kan minsann också jagar. Helst getter. Och när de spritt skocken vallar de. Jojo, - mångsidiga hundar pudlarna.
Efter den persen blev matte så arg att hon var tvungen att svalka sig - sommarens enda dopp i iskalla Skagerrak kom sekunden efter att luspudeln var inkallad och uppbunden. //Tina

2007-08-13 @ 10:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback