Snabbträning 060911

Elfte september! Detta ödestigra datum.
Intressant är att jag tycker att WT center katastrofen bara hände härom året, medan mina elever, som är tolv år... Har bara ett svagt minne av det, de har ju levt halva livet efter denna katastrof. Däremot minns de Anna Lindh, väl.

På måndagar är klockan ofta efter 18,00 innan jag (eller vi, beroende på om husse kommer hem)är hemma.BLÄ! Som tur är har jag en underbar mor, som erbjuder sig att vara hemma med barnen, efter skolan,sköter middagen och lite allmän markservice. Underbart! Vill verkligen kunna ge igen detta till nästa generation, om mina barn behöver mig på samma sätt.


Mixo då?

Snabbträning.
Dirigering över hinder.
Lite olika trix och hopp. Jämarns vilken spänst och höjd han börjar få till.
Mamma stod uppe vid huset och var rent förvånad över vad "busen" kan. Hon jämför väl med den gamle trotjänaren Kola (Kakis Koala Nalle), som var lugnet själv. Pålitlig, javisst! Men inte var varken höjd eller spänst nåt av hans kännetecken.

Dagens bästa Startposition ca 25 från hindret. "blind"skick, rakt fram. Ingen föregående retning i typ av motivation ellernåt. Alltså ren och skär lydnad.
Rakt fram!
Slött travande rakt fram.
Kalla in, vill ha snabba starter.
Rakt fram!
Ökad fart
Bra!
ÖÖVER
Du menar nu?Tittar frågande på mig...
UT!
Tittar mot hindret och vänder upp.
BRAAA, över!
Fortsätter över och rakt fram
TUT, stopp, 15 m på andra sidan hindret
Vad nu då?? Tittar på mig
Klick!
Tutut
Aha, tillbaka igen
ÖÖver
Hoppahögthoppalätt
Fullfart in

BRAVO killen, beröm i mängd.

"Men vad han kan, Lotten. Han är ju jätteduktig."
Ja- på en del saker, är han faktiskt det.
Hoppas att pusselbitarna går att forma till ett tydligt motiv på pusslet inom överskådlig tid bara.
Aja, vi har iallafall störtkul under resans gång. För DET har verkligen ändrats. Nu är det kul att träna, det handlar inte enbart om träning för att lösa upp problem längre. Det handlar omträningen för att nå framåt.
Detta att han tittar på mig och väntar på direktiv är ju också behagligare än att han hittar på egna överslagsrallyn, för att komma loss ur det han inte förstår. Jag börjar tro att han börjar ana att det finns en positiv vinst med att fråga mig och att vara mig till lags. Det funkar inte alltid, men betydligt oftare.

Man får ju heller inte glömma att detta är i många stycken en ung hund, som fortfarande tycker att jaga svansen i hundratjugo knyck är en riktig höjdare. Jag menar- mera mogna individer har ju insett att svansen sitter där för alltid.

Pappa Castor tog etta i ökl i helgen. Vilken vovve och vilken husse! Man kan inte annat än imponeras!


Kommentarer
Postat av: A-L

Min goda fru!
Hade hon sett er så hade frågan blivit vilka prisvalörer ni tagit hitintills .. :-))
En av övningarna vi fick med oss hem är den du hållit på med och försvårat x flera under sommaren. Länge och längre raka dirigeringar med svårare och svårare hinder att ta sig över. Som jag sagt förr - jag och MM ligger ca 6 månader efter dig och MM ... :-))
Kramar!

2006-09-13 @ 20:56:46
Postat av: Lotten

MEN....
Kanske vi kan be henne skriva ut lite officiella protokoll om detta??!!

2006-09-14 @ 11:30:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback