Ställande under gång 061006

till exempel.
Har orsakat mig en hel del huvudbry.
Det är det enda moment där Mixos svans hänger lojt neråt.
Jag tror att det beror på två saker, dels att han inte riktigt fattar vad jag är ute efter och det är ingen bra inlärningsmetod-han uppfattar det inte som lustfyllt, han ser mest förvirrad ut.
Så nu har jag läst på min gode Svartberg.
Han föreslår att att man skall jobba med hunden nos mot näsa och att jag skall backa, och använda leksak över hundens huvud, samt snabb berömma när hunden stannar till.

Tajmingen är viktig, förstås. Ja jag ska prova.
Hittills harjag gjort enligt Järverud, med fotposition vid ställandet. Men - nej - jag tycker inte det ser ut som om poletten ramlar ned riktigt.
Jag börjar om istället. Enl Svartberg är fotpositionen på ställandet en senare fas.
Just lydnadsmomenten är han ju så rapp på, så jag vill inte ha ett segt ställande. Och man brukar ju få det man tränar på, så nu ska jag sluta träna halvtaskiga ställanden och ge mig på en annan metod. Så får vi se.

Sedan ska jag ta upp den gamla tanken på att lära honom att lägga ned huvudet vid platsliggningen.
Så visst finns det saker att träna på, som är kul, när vi skall vila från självständiga övningar.

Men HOPP det är kul.
Idag så gick jag parallellt med fårstängslet, på den ena sidan.
När vi går så kan jag skicka Mixo "hopp" över till andra sidan. Stanna , hopp fot tillbaka och så går vi framåt. Jag går och han hoppar zick - zack över stängslet på kommando. Bara för att det är kul.

HUR lär man in slalom???
Nån av er som läser som kan ge mig nåt tips?
Att gå mellan mina ben får jag inte till, det brukar mest sluta med att Mixo blir brydd , eller att jag har slagit krokben på mig själv.

Kommentarer
Postat av: A-L

Lavas matte (Sofia)är agilityinstruktör. Maila eller ring henne - hon vet definitivt!

2006-10-07 @ 14:26:32
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Menar du slalom mellan dina ben? I så fall kan du antingen testa med klicker men har du mer bråttom så ha en godisbit i varje hand och locka honom att gå mellan dina ben. I början kan du, för att undvika krokben bara stå still i ett stort kliv, ett ben långt fram, den andra bak. När Mixo är på väg genom så tar du nästa långa kliv och står still. Upprepa dessa två steg många gånger och säg säg "slalom" eller vad du nu vill kalla det varje gång han är på väg igenom.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback