Si så där ja...061012

Nu har vi kommit en bit på väg vad gäller mera värdelöst(?) kunnande.
Kronblom har fått lämna in, och lämna plats till kortare steg och att främre foten liksom är på tå, tyngden på den bakre och belöning delas ut högre upp, nästan i grenen s a s.
Då klarar han fem svängar på en belöning, innan vi avslutade i afton.
Det är som vanligt alltså, bara matte kan bete sig, så funkar det ju.
Han tycker att sånt här är riktigt kul.
Och jag tränar allt där han är tvungen till att lyssna på mig. Där baktanken hela tiden är samarbete vid jaktträning. Det är ju det jag egentligen vill syssla med, innerst inne.
Vi tränade även dirigering.
En liten modifierad klocka. Jag använder godisburkarna.
Mixo satt i urtavlans mitt, med nosen riktad mot kl sex.
Godis på kl tre, tolv och nio.
Kl tre lade jag ut sist, men han är säkrast på ut bakåt, så det var en medveten störning.
DET höll inte. Han norpade både kl tre och kl tolv.
FAST... jag kan säga NEJ, och han kommer åter, han får inte frispel, vilket jag är MEST nöjd med.
AJa, jag gjorde om samma övning, men jag var ännu mera noga med att vara TYDLIG och observant på hans tankebana. Dessutom var jag tillbaka och knackade på tolv-burken-reaktivera-motivera.

Därefter körde vi tre kl tolv-fastän det fanns godis på alla andra också, därefter kl nio, och sedan kl tre.
Det gick bra!
Tränade även ställande under gång - inlärningsfas.
Läggande under gång - det kan han-och gillar han
Åsså inkallning, förstås. Idag gick alla av alla varianter bra.
Och framförallt, han hörsammar korrigeringar och kan arbeta efter dem. Det kanske kan låta som om jag korrigerar massor. Men jag kan lova att jag klickar, leker och berömmer till 97 %.
Fast jag berömmer mera när han höjer ribban, och gör momenten i det närmaste perfekt. Ett sämre klassens läggande under gång, förbigås med tystnad, också gör vi om, tills jag får den nivå jag vill ha.
KUL!
Fjollrar gör vi alltjämt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback