Bara en helt vanlig dag 061011

Har varit ute med Mixo i tre omgångar.
Han är förresten helt otrolig vad gäller att inte stressa på mornarna.
Det händer i stort sett aldrig att han pockar på med uppmärksamhet för att han behöver rastas.
Ligger jag i sängen, så ligger han bredvid.
Han kliver inte upp med husse eller någon annan i familjen.
Det händer att han inte går ut mellan 19,30 till framemot 10,00 nästa dag.
Och då är det inte för att han verkar särskilt angelägen.
Samma gäller mat
Den är inte särskilt viktig.
Där kan man märka när han blir hungrig. Jag har experiment väntat ut honom, det tog lite drygt ett dygn innan han började titta uppfordrande på matskålen och mig växelvis.
KOnstigt egentligen. Han är den mest aktiva och arbetsglada hund jag haft, men samtidigt den i särklass Coolaste inom hemmets fyra väggar.
Han kan visst leka lite stilla inomhus, han ligger på rygg och leker med en leksak eller nåt, t ex.

Idag har vi tränat dirigeringstecken. Framåt, ut - bakåt, höger och vänster.
Jo han har skaplig koll på dem. Jag lägger även in ett hopp över hinder på höger/vänster kommandona. Det går också bra.
Vi har också tränat ställande under gång och inkallningar.
Jag berättade för Cilla häromdagen att jag kan se en gradvis förbättring när han under "fri" tar sig FÖR stora friheter, i samband m rastning (annars är han inte fri nuförtiden-han är lös, men inte fri).
Han hörsammar mitt missnöje om han inte lyssnar direkt, inta alltid ändrar han sig, men det är en gradvis förändring. Och det är väl bra?!
När han fjantar sig ändå, så går jag hem. Då kommer en snopen hund lommandes efter.

Jag har också provat idén om att när han har ett race, så gör jag lekinviter, så som jag kan belöna annars, sådana rörelser som jag kan starta racen med. När jag tränar i att avbryta dem.
Jo- jag har prövat en gång nu, och då gjorde han två "du kan inte ta mig", men sedan övertog lusten att leka med mig istället för att leka med mig som publik (eftersom jag sett showen tidigare-och det är inte min favoritföreställning så kanske jag inte verkar riktigt så intresserad längre??)

Då när vi fått kontakt i leken typsju sekunder, var det inga problem alls att blåsa stopp och börja jobba igen.
Ja du Mixo -man lär sig mycket av dig!

Kommentarer
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Hmm, vår lilltjej är precis tvärtom. Mellan kl 5-5:30 tycker hon att någon ska komma ner och hålla henne sällskap samt fixa till maten. Liiite svårt att ignorera skällande vid den tidpunkten när man bor i radhus.
Chessie, däremot, blänger bara på oss och vill nog helst sova många timmar till.

Postat av: Jörgen

Macko kopia!!

2006-10-12 @ 21:29:00
Postat av: Jörgen

jag menar kopia av Mixo - inte Nelly coh Chessie

2006-10-13 @ 21:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback