Sol och snö! 061102

Vad ni är gulliga som engagerar er!
Både Jörgen och Birgitta har rätt. Och Marie- visst kan det vara värt att filma, ingen dum tanke. Vill du?
De gånger Mixo funkar bäst ÄR då han fått rasa av sig först
OCh
För j**ulen nu ska jag låta den där tolkningen av hans signaler inte ligga längst bak i hjärnan (på mig) och skvalpa som nåt slag bakgrundsbrus. För Mixo är det ju förgrundsbrus, han har förmodligen ingen mottagning alls (jämför digital TV) när han börjar flacka med blicken. Ändå så skickar jag honom på uppgifter (eftersom det är bakgrundsbrus för mig) och kräver dessutom att han ska kunna redogöra för programmets innehåll! (han har inte kunnat uppfatta något av sändningen eftersom det ljud som hörs är möjligen grekiska och bilden är knappt skönjbar)
Som sagt jag borde buras in
Jag gissar att det delvis är ett inlärt beteende oss emellan och delvis att han mentalt inte håller ihop riktigt, och då får han överslag. Att orka psykiskt är ju en mognadsfråga OCH en träningssak.
Det börjar med signal sedan överslag-sedan kommer det inlärda beteendet.
Eftersom jag var så ininorden LÅG i morse, så gick jag för morgonrastning kopplad, och släppte honom lös på ett annat sätt. Jag började med lugnande signaler (stryk över ögonen och öronen, ned på halsen, han verkligt njuter då) och gos (jag vet att det är bra, men har glömt av det).
Sedan gick jag och trampade upp en framtida dirigeringsklocka i snön. Jag struntar i honom (och precis som jag vet så kommer han in till mig och kollar av typ varannan var tredje minut, jag tar bara lugnt emot och gosar lite och är den som avbryter. En inkallning modell ny - perfekt! I övrigt var jag tyst och vi gick hemåt tillsammans, kopplad)
Jörgen klingade i mitt huvud samt det jag såg i helgen av fotgåendet på hundarna. Jag behövde vara ute på gården och stöka lite, så jag låtsades att vi var på jakt och band Mixo i min vänstra byxhälla, så han hade inget annat val än att hålla reda på var jag skottade och bar fågelbord osv. Var lite knepigt till en början, men på en kvart hade han fattat galoppen,här är det bara att hänga med. Känns bra faktiskt!
Utan er stöttning - vet jag inte .....TACK!


Kommentarer
Postat av: Marie

Självklart filmar jag - tror du "Svempas resebyrå" har en kamera för uthyrning? :-)

Gillar liknelsen med digital TV - perfekt liknelse!! HUR ska han kunna redogöra för ett innehåll som han inte sett/hört, han har troligen kollat in någon egen isatt rallyfilm.

Listigt att koppla gulingen i brallorna!

2006-11-02 @ 13:10:03
Postat av: Lotten

Nej!
Han är ju inspirerad av barnens TV -spel EYE TOY. Där man rör sig i filmen. Jo ortare desto bättre.
Ja detta att koppla så var en riktigt bright idé. Inget bråk, bara följ med och var uppmärksam.

2006-11-02 @ 17:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback