Minus 11 grader 061101

Tränade en stund tillsammans med Ylva o Viska samt Mariana o Sita hemma på Marianas lydnadsplan.
Vi tränade ca 40 min.
Fotgående, inkallningar, läggande och ställande.
Fokus på läggande under gång. Det sista var en tia!
MEN mitt i passet så drar Mixo iväg på sedvanlig runda- jag blir så inibomben trött, och fullkomligt döv. Ja nu lägger jag inte ner så mycket energi på att göra nåt åt det. Han kommer när han är klar - men så vill jag ju inte ha det. Vilken förbannad långbänk detta är.
Jag har påbörjat ett nytt projekt vad gäller detta - men jag kan inte nyttja det i krisläge-struntar han i det oxå, så är ju det projektet kört oxå.
Han är både absolut jobbigast och värst. Ibland känner jag att jag inte orkar, att jag aldrig kommer att ro detta i land.
Många säger "Jamen han är ju bara 1 och 1/2 år" Önskar att jag trodde det oxå, att det kommer att ge sig med mognad.
OCH bäst - han är oerhört pigg på samarbete snabb i momenten, kan det mesta riktigt bra. MEn när han flippar ur, så är det ju inte värt mycket.
Gode gud giv mig styrka!
En annan tanke- varför är jag så funtad att jag fokuserar på de fem minuter som gick dåligt istället för de 35 som gick bra? Jo- därför att jag hela tiden känner att jag måste vara på min vakt
USCH LÅG LÄGRE LÄGST

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Inget kul det där, försöker komma på vad det kan vara som får honom att göra som han gör. Nu har jag ju sett det hela i verkligheten och man kan ju verkligen undra vad som rör sig inne i huvudet på Mixo. När Macko gör sina utflykter har han i 99 fall av 100 ett socialt mål - människa eller hund som han bara måste få bekanta sig med. Sedan är jag kanske lite feg eller vad det kan vara för jag har Macko väldigt mycket i koppel och under full kontroll när vi tränar i miljöer med många frestelser för att enkelt kunna avstyra eventuella utflykter och få honom på rätt "tankar" igen. Tills vi kommer hemligheten som döljer sig i Mixo´s Magiska hjärna så gäller det nog för dig att försöka "se" signaler som tyder på att det snart kommer att bli en runda så att du kan bryta hans tankar och börja leka med honom eller nå´t åt det hållet...vad tror du? Inte lätt men...skam den som ger sig.

2006-11-01 @ 21:55:27
Postat av: Anonym

Hallåhejva!!! Vart är hornen???? Har inte sett korpar på länge.........låt dom inte inbilla sig att dom ska få landa!!!!

Spinner på Jörgens tanke - kanske är det dags att bära med sig filmkameran varje gång och försöka hitta signalen?!?!? Att stå bredvid och tro att man ska hinna se en signal kan nog vara kört, men med en filmkamera kanske man kan sitta och analysera efteråt och få syn på den............

2006-11-01 @ 22:55:15
Postat av: Matte

Mina tankar går åt samma håll. Jag SER signalen, ofta. Men varför GÖR jag inget då?
Jag ser den inte alltid
Jag tror att målet är att komma undan en obehaglig känsla invärtes - typ stress eller press.

2006-11-02 @ 07:55:19
Postat av: Matte

Har tänkt samma som du Jörgen - jag måste ha honom kopplad mera, det har ju ordnat upp det tidigare.
De signaler som jag ser är när blicken börjar flacka. För NÄR han är fokuserad så flackar den inte.
Jag känner nu att jag glömt att ge lugna mikropauser=trygghet hos mig när vi tränat på slutet. Jag har mera varit krävande och då blir det pressande, förstås.
Just nu känner jag mig mest som en klåpare, som borde låsas in, så att inget mera förstörs!

2006-11-02 @ 08:02:04
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Jag tycker du är helt underbar som bjussar på både det som går bra och det som kunde ha varit bättre!
När Nelly får sina ryck så tolkar jag det för det mesta som att hon inte orkar koncentrera sig mer. Nu är hon ju visserligen bara 10 månader, men jag tror att det kan gälla även äldre hundar. På kursen hos Lena Brattsberg så fick jag höra att Nelly är av den typen att hon behöver springa av sig ordentligt, annars exploderar hon. Kanske kan vara värt att testa även med Mixo.... låt hon rasa av sig ordentligt innan ni tränar och korta trängspassen så att du slutar direkt när han gjort något riktigt bra.

Postat av: Matte till Jörgen

Om man jämför Mackos sökmönster, så är han ju fokuserad tills han hittar. Mixo tappar fokus och då drar han iväg.
Har Mixo sämre förmåga till fokusering?
Tankar som önskar bemötande

2006-11-02 @ 11:51:11
Postat av: Jörgen

Visst kan det vara så att förmågan är sämre till fokusering men det är inte säkert. Fokuseringen har ju också med intresset för uppgiften att göra - hur kul tycker jag det är att leta?? och vad blir belöningen? Macko har alltid varit bra på att leta ända sedan han kom hem till mig egentligen. Jag började tidigt med att låta honom leta upp tennisboll i skogen på våra promenader och då var det heller ingen tvekan att komma till mig med den - bara kul. Efter 8 månader eller nå´t var det forfarande kul att leta men fullständigt ointressant att lämna till mig och så har det ju då varit under låång tid - tålamod - och jag har i princip inte gjort några sådana övningar där han fått hämta saker som han inte kommer med. Det är först nu för några veckor sedan vi kunnat utföra en vettig apportering med helt lös hund! Vi har ju då spårat en del - bruksspår med träapporter(de är små!) och han är även här duktig på att finna apporterna - stort intresse - här har jag också kunnat jobba på att få honom att komma till mig med dem i utbyte mot en och annan köttbulle. Spårträningen sker ju i lina så här har jag ju möjligheten att få till mig honom och apporten - tror att det bidragit till att komma på att det inte är så tokigt att dela grejor med husse igen! Sedan tror jag också att träning med mindre föremål ökar noggrannheten och intensiteten i letandet. Kasta en godisbit i gräset(visst ja det var ju meterdjup snö hos er;-) då är det säkert inget fel på näsan och jag skulle bli förvånad om han söker högt med den eller? Jag tror att det kanske blir för enkelt när man tränar på fåglar och dummies som luktar jättemycket och är jättelätta att hitta - då får man ett sök med hög näsa och en hund som litar till att vinden hjälper till att visa var bytet finns. Nu vet jag ju att ni kört en hel del med tennisbollar så det är inte hela förklaringen men jag tror ändå att träning med små föremål kan vara ett sätt att få ner näsan. Jag tror att fokuseringen är en tränings/motivations/mognads sak för Mixo´s del - motor har han. Sedan är det som Birgitta skriver viktigt att bryta när man gjort en lyckad övning och inte köra för längen - lära sig att läsa hunden och känna på sig när gränsen är nådd för koncentrationsförmågan.

2006-11-02 @ 20:52:18
Postat av: Lotten till Jörgen

Läser, funderar, tar till mig det som känns behöva uppdateras.

2006-11-03 @ 22:35:17
Postat av: Jörgen

Fick resultatet av röntgen på Macko idag - HD grad A och AD UA. Superbra!! Vad skönt!

2006-11-03 @ 23:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback