LYCKLIGA, LYDIGA MIXO :) ! 061119

Va???
Kan detta stämma?

Jo!
Dagens släpp.
Vi for till skogs.
Jag tänkte se om de nya vanorna fanns kvar sedan i onsdags.

Nytt ställe, brukar innebära mera speed och större avstånd. Men inte idag.
Jag har ändrat på smådetaljer här och där.
T ex så kopplar jag inte sedan han hoppat ut ur bilen, utan han är lös, men under kommando direkt.
En känsla är att han ökar förväntan av att sedan springa, om jag kopplar först.
Att vilja men inte få, skapar stress, negativ stress föder ohörsamhet.

Vi gick efter skogsbilvägen.
Han har helt nya tendenser att stanna, vända sig om och kolla på mig. Alltså, verkligen stanna upp, inte kika i ögonvrån, som det var tidigare.
Står jag stilla, så kommer han in.
Han har nosat på fläckar och jag har med ett lågt "Mixo", lös på 15 m fått honom att dierkt reagera. Jag provade bara en gång med det.
En helt lyckad promenad. Två ggr "skvallrade" han om "nyheter" längre fram.
En gång var det en skördare/skotare (skogsmaskiner). Skall, titta på mig 20 m bakom. Jag ropar och vänder mig om. Han skäller till , men kommer sedan till mig.
Så går vi tillsammans fram.
Vid andra tillfället var det grusbilen som skrammlade längre fram. Då skvallrade han, och kom in spontant!
Inga tokrusningar alls, de enda gångerna han kom upp i högsta hastighet, var när jag vände om ifrån honom, så att han var tvungen att rusa ikapp mig (obs, inte förbi!).
Jo EN tokrusning. Jag framkallade den.OCH, märk väl, avbröt den.OCH startade igen.
Jag försöker få möjlighet att studera honom, när han beter sig som han gör när det blir tokfel, och jag tror jag ser det!
På det hela taget en toppen timme i skogen med lös hund. Kopplet låg i fickan hela tiden.
MEn, nu ska jag inte falla till föga och släppa på tyglarna.
Vi kör som planerat till Julafton.
Imorgon är det dags för tävlingslydnaden igen.
Men inte har jag tränat fritt följ som jag borde, enl kursledaren,mitt privata fokus ligger på ett annat ställe.
Vi får väl se vad morgondagen har i sitt sköte...........

Kommentarer
Postat av: Anonym

Se där!
Plötsligt så visar han sidor som du inte hade anat ...
Det kommer att bli SÅÅÅ bra!! :-)

2006-11-19 @ 15:03:34
Postat av: Jörgen

Härligt bröderna MM är på G!
Har varit i skogen med Macko idag och lagt ett spår ca 800m med 7 apporter som fick ligga en timma. Under tiden tog vi en promenad och Macko är verkligen på sitt bästa humör med 100% kontakt hela tiden, okopplad. Har med mig några dummies, sätter Macko lös och går ca 15m från honom och kastar en markering, han sitter kvar och väntar tills jag säger apport, koncentrerad direkt i rätt riktning och tillbaka in till mig igen!! Sedan var det dags för spårarbete, släpper på från sidan, nästan som på tävling, Macko mycket motiverad men lugn går ut och tar spåret och iväg. Plockar första apporten som jag lagt redan efter ca 50m. Jobbar vidare är lite för ivrig i en vinkel men är aldrig mer än kanske 3-4m från spåret. Han apporterar samtliga apporter till mig i utbyte med köttbulle! spårarbetet blev bara bättre andra halvan av spåret. Mycket nöjd med Macko idag!
Lyckliga Lydiga Hundar!

2006-11-19 @ 17:26:54
Postat av: Lotten till Jörgen

Bravo!
Härlig läsning!
Vi apporterar lite på kul i mörkret på kvällarna. Det funkar bra, faktiskt.
Vi har levt i totalt mörker några veckor.
Vi bor ju i riktigt glesbygd, och gatubelysningen har varit släckt några veckor!
Pannlampa har vi haft i flera år- går inte att leva utan!

2006-11-19 @ 21:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback