Linförighet och ställande 061123

Usch, sonen har fått magsjuka. Stackars liten!

Några minuters apportering. Varav två enkel och två dubbel. Korta enkla avstånd. . Vi tränar ju i halvt mörker, så apporterna syns inte.
Lös (linad). Mixo är väldigt fast i kast, så jag behöver inte kommendera honom. Han väntar på tillstånd (när vi är bara vi två alltså).
Serie :enkel 11; Dubbel 0, 11
Jag lade in lite krav och lydnad
stanna kvar
Går 15 m i 90 graders vinkel från apporterna, kallar in, fotgående tillbaka.
Sedan skickar jag.
Lydnaden i detta är inga problem det fixar han, utan problem.
Det som händer när jag lagt in detta krav är att han tjafsar på vägen in med lilldummisen. Men det du min vän hade jag räknat ut. Så jag var med!
Gick och hämtade honom. Talade om, genom att hålla i hakan på honom, att så gör vi inte! Gjorde om från början.
Perfekt!


Idag har vi tränat med extern belöning i lydnadsmomenten.
Tanken är att han skall kunna fokusera längre och längre på uppgifterna, utan att belönas lika ofta. Belöningarna skall finnas kvar, men inte i lika stor omfattning. Såsmåningom skall vi ju kunna utföra hela momentserier, med samma glädje och intensitet.

Linförighet, med strikt tävlingsposition (inte minsta tendens till lull-lull, var tillåtet) på matte. Start +12 perfekta steg, med utmärkt kontakt.
När Mixo blir osäker (vilket han blir, när jag går som en soldat (stel och konstig), så drar han sig halvsteget bakom mig. Därför har jag externa belöningen framför oss, då drar det lite framåt. Därmed kan han lära sig att gå i rätt "titta på matte position", även om jag är konstig.
Han kan ju gå där när jag skuttar, går med höga knäuppdragningar, joggar, smyger...då borde han väl kunna gå där när jag är soldat också, eller?!

Ställande under gång. Jag börjar med ett ställande i frontposition. För att påminna honom om vad vi gör.
Här har vi extern belöning bakåt. Ett normalställande, i dagsläget, från fotposition är nog två-tre småsteg efter kommandot. Men två blev perfekta, med tvärnit! Så vi är på väg!!! Totalt ett 15-20 repetetioner ( paus emellan dom!)

This days work
Imorgon fyller maken år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback