In real life (IRL) x 3

Idag var det dags för lite lösspring (enligt två ggr/vecka modellen)
Tänkte mig att ge mig ut på nya områden. En gammal stötesten är badstrandsvägen. DÄR finns många flera dofter(och dofter är det minsta bekymret-skall det visa sig).
Mixo var laddad idag. För att komma till badstranden måste man gå kopplad en stund, vilket laddar!!! :-/

Nå vi kom fram till släppstället, och tanken var att inte bry mig om den ystra jycken de första tio minuterna. MEN då händer, bakom första kröken:............................................................................................
IRL1


Möte i kolsvart mörker av fyra gröna ögon i knähöjd och en ryttare (iklädd liknande pannlampa som jag har) bakom. Två lösa labbar kommer skällandes i fronten av vår mötande formation.
Mixo är vid detta tillfälle 15-20 m framför mig, med blicken riktad mot faran" och höjd svans. Men av nån anledning lyckas jag vara helt cool. Jag vänder mig om och använder ”nya” pipan. Och döm om min förvåning. Mixo kommer direkt!!!Får beröm och godis, jag kopplar, vi går åt sidan. Efter oss kommer de andra hundarna skällandes. Jag visar med kropp och röst att hos oss är de inte välkomna. Mixo står då passiv (så vitt jag hinner uppfatta nåt) bakom mig.Matte på hästen ”tack- Äntligen nån som säger ifrån!”. Vi pratar en stund och sedan går vi vidare. DÅ kan jag tala om att Mixo var speedad. Nu hade han nog hållit igen många känslor. Jag tror nästan ögonen gick runt i skallen på´n. ”Matte, vilka var det, vilka var det” Nosa, nosa....”Matte, var de farliga, du verkade ju jaga bort dom...” Sniffa och rusa runt, runt.

 IRL 2

 Mixo var ju som sagt mera än lovligt uppe i varv. Men han brukar ju ändå vara inom synhåll. Men nu var han puts väck. Jag väntade och väntade (i säkert tre minuter). Men ICKE!Då visslade jag (kom häråt ljudet), då ser jag reflexen en bit bort. Jag går närmare...Han har ett fynd i munnen - och tyx i gammal god stil vilja utmana mig.MEN se den gubben går icke längre!Jag vandrar sakta bortåt och när jag ser kontaktförsök, så kan jag helt lugnt säga:”Vad har du för nåt? Kom då Plixiplox (alteregot)” Döm om min förvåning IGEN, han kommer!!!! Fast utan byte, det är så mörkt att jag inte såg vad det var. Men jag gissar på fiskrester. Det hela utspelade sig vid en brygga, där folk brukar fiska om sommaren. Nu har det ju tinat rätt så bra, så det kan nog tänkas att det var nåt sådant.Ändå , fast han är duktig som 17, så ser jag en attityd som jag känner igen (och inte uppskattar). Jag kan ju inte ge mig till att koppla upp honom, när han under dessa omständigheter ändå hörsammar mig.Då händer plötsligt 

IRL 3 

Efter uträttade behov så BRAKAR det till i skogen (förmodad älg alternativt rådjur). Vad tar hundrackarn sig till med?Följande alternativ erbjuds (postkodmiljonären) 
A ”Full fart mot (sherwood?)skogen”
B  Tänker; ”Jag har skvallertränat, så jag springer till matte och skvallrar” (Jo-pyttsan!)
C ”Full fart framåt” Hör någon som vrålar NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!! (men det kan omöjligt ha med mig, Mixo, att göra!)
D C i kombination med att matte blåser i nya (och förbjudna- annat än i säkra situationer) pipan (big NO, NO!) med full kraft.  (trodde lungorna skulle sprängas, eller så pipan!). Men plötsligt så händer det, han vänder om och galopperar i måttlig fart in till mig! Av anledning att jag sade till om det Nu var jag supernöjd.) 

Jo rätt svar är D!
 Beröm, godis. Ett litet släpp till, men sedan kopplade jag. Vi kan omöjligt klara en kvartett av IRL. En jobbig, krävande men egentligen en promenad med gott inkallningsbetyg!  

Kommentarer
Postat av: Lotten till Jörgen

Diamonds are a girls best friend ;-)

2006-11-22 @ 20:06:50
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Med risk för att du tycker att detta är en jättedum fråga; har du testat att gömma dig varje gång han sticker iväg? Sånt gjorde man ju ganska mycket när de var riktigt små, men om de tror att matte försvinner om de avlägsnar sig för långt så kanske det också kan underlätta inkallningen ännu mer? Men ni verkar ju verkligen ha kommit långt ändå i denna träning!

Postat av: A-L

Åh, herregud vilken promenad! Ett riktigt "Triss-läge" ... =)
Vad gjorde Märta Hägg på blåisen då?? Halkade runt förstås ....
GRATTIS, GRATTIS och GRATTIS till TOVE!!

2006-11-22 @ 21:06:06
Postat av: Lotten

Mysak blir, som du skriver, mera benägen att gå sakta på isen.
INTE brorsan. Han har fyrhjulsdrift med brodd (klor)! Själv har jag inte hittat mina broddar, så jag har "all season" kängor på mina fötter.
Idag druttade jag omkull två ggr. Vad fort det går!
Jag känner mig som en sån där barnleksak som är tung i botten(precis som Lotten ;-)) och reser sig lika fort igen.

2006-11-22 @ 21:32:51
Postat av: Lotten till Birgitta

Jodå, den klassikern ger inte riktigt den effekt jag skulle önska.
Han är inte riktigt som de andra tre hanarna jag haft, som tur är!
Men att kunna använda sig av lite gammal erfarenhet ibland skulle ju inte skada. :)
Dock : Han är ändå bäst i test! :-)

2006-11-22 @ 22:03:02
Postat av: Marie

Har just kommit från älglogen - ätit gott och fått en öl till så just nu känns livet hyfsat. Ännu bättre när jag ser att "gulingen" har skött sig riktigt bra i kväll :-)
Självklart åxå ett JÄTTEGRATTIS till Tove och en jättekram till sjuke Kalle!

2006-11-22 @ 23:14:17
Postat av: Ylva

Och varför har inte vi fått någon info. ang besöket på älglogen? ;)

2006-11-23 @ 14:18:53
Postat av: Marie till Ylva

Ni tillhör väl fel fack!! ;-)

2006-11-23 @ 15:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback