Brukshundklubben & Snöoväder 060329

Promenad. Lös på vägen.
Funderar ibland....
Finns det tvåans växel på den här jycken???  Sagt med glimten i ögat...;)
 Lös vid sidan, inga problem förbi hundgårdar med skällande hundar, under förutsättning att det är kommando på. Utan kommando har jag inte testat med denna störning.

Jag önskar mig... ett litet lätt gå och strosa (vad är det???) runt mig inom fyra m radie kommando. Det är under utveckling. Men just strosa är ju ingen växel som tyx finnas.
Overdrive - fullfart- Inte så att han försvinner, inte så alls. Men just vid vägkanten skulle jag önska mig en tvåans växel.

Nåväl, eftersom jag inte hittat denna, så har vi, idag, löst det så att det finns ett
FOT kommando - tätt intill, med full fokus
ett annat
GÅMEDMEJ kommando, intill ca 1m, tillåtet att inte vara lika fokuserad.
samt ett tredje
"ja" Litet vift med pekfingret - spring och rasta dina ben och din mage. Det är då turbon kopplas på!

PÅ kvällen var vi till Brukshundklubben, några min på plan. DÅ är det mycket att hålla reda på, för nån som lägger märke till ALLT som händer i världen utanför.

Det var ett medlemsmöte så jag har fått en inblick i Rapport grenen, springglada hundar passar bra där. HMMM... När de beskrev vilken typ av hund som skulle passa, så blev jag nästan full i skratt. Är det Mixo de talar om???

Marie och jag hade en liten stund där vi pratade om Apporterings stjärnan, som jag hittat på alldeles själv, bestående av de FEM delarna i apportering; Passivitet, ut-jakt, gripa-byte, tebax och lämna av. Samt om Jaktproven. Mixo var med i lokalen, hela tiden och låg på anvisad plats, lös. Vira-lab och en Briard hane var åxå inne. Bra träning. Mixo ligger  verkligen avslappnad och stilla vid mig. Rör jag mig och kommenderar honom stanna, så har han full koll på var jag är, spetsade öron och förväntansfulla ögon - "min tur, eller intemin tur?". Plus i kanten för att första tanken INTE är att pysa iväg till de andra hundarna. Den "nya" Briarden, fanns nog inte ens på kartan- för av honom förväntar han sig inget. Vira är eg en större störning-  "där kan det bli bus, för det har hänt förut."

Mixo fick rasta sig lösspringande både på klubben och hemma i löptiksmiljön hos Marie. Inget av tillfällena bjöd på några svårigheter, vad gäller att kalla till sig hunden och åka iväg, när vi var klara.
Imorgon skall vi till Affe, för en genomkörare igen. Ser fram emot detta. Hoppas att han hinner skotta planen tills dess....:-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback