Tillbaka igen 060713

En hel del träning utan apportering ute i terrängen. Under rubriken "Lyssna på matte"

Och ett trettiotal enkelmarkeringar på gräsmattan. Tjafs har inte varit tillåtet (nu heller). Lättare att påverka i hemmiljö.
Tränar stoppsignal, och har börjat med klockan, höger. Inkallningar!

Dessutom har jag studerat upptagen, i detalj. I syfte att förstå, vad är det som händer? Vad är det som utlöser hans vilja att behålla själv? Instinkt?

Mixo har en ganska lång undersökandefas. Ibland stampar han till "bytet" (döda?), har ganska mycket fyr för sig innan han greppar, nosar, stökar innan han griper. MEN, när jag höjer tempot och matar med gladapporter, bygger upp jakten mera, då hinner han inte hålla på så, utan griper betydligt snabbare och bättre - vilket även tyx ha till följd att han vänder om direkt hemåt. Apporter som ligger högt/ hänger/ligger bökigt till, fungerar bäst.

Dessutom tränar jag mig i att medvetet utlösa "rallyn" - för att kunna bryta dem, när det behövs.  I huvudet ringer Affes (JHU- hundutbildning) ord om polis/tjänstehundar "Man måste ju träna dom i det som man råkar ut för i arbete, vilket i Mixos fall är t ex att kunna bryta ett felaktigt beteende.

Jag har LÄST honom en hel del. Jag blir förhoppningsvis klokare.

Nåväl, idag gjorde jag och Mixo m hjälp av husse en en hunds "Walk -up". Husse besitter en hel del förmåga i att påverka Mixo, när han är ute på fel tankar, så därför ville jag ha honom med. Det gick jättebra! 8 st svåra enkelmarkeringar under walkupen, Några fick jag kalla in på - men flertalet kom han tillbaka med på egen tass! Tack för det. Nu kan vi åka på några dagars semester till Höga kusten och ha detta som den senaste minnesbilden.

Jag ska lägga lite träning på upptag-gripande, så får vi se...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback