Det kanske rent av funkar...060721

Klickar fram gripanden inomhus...
Nonchar när han griper "fel", och klickar korrekta gripanden. Dessa verkar bli alltmera frekventa.
Intressant... Den som lever får se.
Det är kul att se när han står och nyper efter handtaget - jag nonchalerar och lägger upp dummisen(på ett greppvänligt ställe, mellan två föremål tex stolar, tegelstenar etc). När han greppar ordentligt och jag klickar, så riktigt ser man hur nöjd han blir - "jaha, det är nåt med detta, undrar vad??"
Och nästa gång gör han rätt, på en gång. Och väljer att göra rätt, med eget tänk, allt oftare. Tänk om det funkar -vad häftigt det vore!
Det gäller ju att hitta nåt som funkar.
Lydnadsapporteringens grundstenar:
Hålla-Bära-Gripa (i nämnd ordning), där är ju inte den sista delen riktigt befäst.
Varför så noga med detta nu då?
Jo, jag ser att leken löses inte ut när greppet är bra. Detta i kombination med lydnadsträning, känns rätt i denna period.

Det roliga är att det som från början i hålla bära träningen såg ut som om Mixo avskydde, gör han nu med viftande svans. Han har fattat vad jag vill och att jag är nöjd med det. Dit vill jag även med gripandet.
Det kan alltså vara så att man kan nöta in ett moment, så att det senare blir kul! NY kunskap för mig. Så trodde jag inte att det funkade.

Jag vet ju att Mixo har underbara lägganden, som jag exprimenterat in med "klicker/shaping" tänk. Så det är väl det som gör att jag är sugen på att ge detta en chans. Även om man kanske kan tycka att det är ett petande på detaljer.
Under promenader markerings- och minnestränar vi med tennisboll, i terräng, där han får jobba ordentligt med näsan för att finna. Och det gör han, det är ju inte direkt där vi måste träna som mest just nu. Det är mest som underhåll av näsan, så den träningen är inte särskilt omfattande (just nu).

Återkommer med vidare rapportering - ingen vet ännu hur det går.

58176-758176-758176-758176-758176-758176-7

Kan nån svara på VARFÖR myrmark gör hunden alldeles galen av nosande och springande?! Ligger vittring länge i den våta miljön? Så att det för hunden upplevs som en fullproppad butik av intressanta varor? Vi skall plocka hjortron, som företrädesvis växer på myrar, nu några dagar, så jag får väl studera jycken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback