060707 Värmebölja

Nu har Mixo bott hos oss i ett år!. Vilket lärorikt år. Vilken kompis!

I värmen är det inte så lätt att träna. Vattenarbete förstås.

Idag var Nils, kusinbarn, med ned till sjön, som frivillig kastare.
Jag har införskaffat två st gummidummisar, som jag använder ibland, de är inte så dumma. Framförallt, kan man inte bära de i små, små tygflikar. Det finns egentligen bara två grepp; det önskvärda och cigarrgreppet.

Idag provade vi dubbelmarkering på vatten. Det gick toppen.
Noterbart är att Mixo vid vattenarbete, alltid efter gripandet vänder spontant om och in. Så är det inte alltid på land. Idag så var det en rejäl vass som han måste forsera, simmandes, innan han fann det han sökte. Inga problem. Nästan bättre egentligen. När det är blankt vatten, har han en tendens att göra en böj på returvägen. Inte alls det beteendet genom vassen.
Gissar att det är den enklaste vägen, den är ju redan forcerad en gång.
Han levererar så gott som alltid i hand. Oftast innan han skakar sig, det är bra. Jag känner att håll fast träningen, har gett positiva ringar på vattnet.

Nåt annat, som jag bara ville testa, för att se hur vi ligger till var stoppsignal i vatten. Jag kastade en sten, en bit ut (10 m) Plums! - skickar ut Mixo, blåser stopp i och med att han börjar simma några tag, tre m ut. Jo då, han vänder sig om, då kom dummisen från mig! Bra!!! In till matte (duktig!). Det gjorde vi bara en gång. Bra minnesbild för Mixo.
Om man inte törs tänja gränserna, så kanske man stampar för länge på samma fläck.
Självklart skall man komma ihåg att backa och repetera också.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback