Ooooh! He did it again! 061229

Idag har Ylva & Viska gått tillsammans med mig och Mixo, på den gamla vandringsleden som kallas för "Bergebostigen". Det är där jag irrat bort mig några gånger. Men idag kom vi rätt!
Vi gick inte hela vägen. Men väl 2/3!
Det tog inklusive fikapaus i solnedgången (vid 14-tiden) drygt två timmar! Gissar att hela sträckan tar ca tre timmar. LÄngtar till vi kan gå HELA vägen!

Det har gått jättebra med Mixo. Vi vävde in några träningspass. Ett sökarbete för dem bägge samtidigt. Det var ett GSG (Går Det så Går det) test. Det gick! Båda hundarna arbetade i varsina delar av "rutan" medan vi satt och fikade. Det var kul att se, att Mixo jobbar med näsan istället för att uppvakta Viska, för möjligheten fanns ju.

58176-20

Nu kommer jag och TAR dig!!!

Några enkelmarkeringar.
En dubbel, där Mixo fick ta den första och Viska den andra.
Jag är jättenöjd!
Han flippar inte ens ur. Det är korta, korta pass. Men det går bra!
Lustigt att notera: Mixo har ju haft svårast att vara passiv när en annan arbetande hund kommer in till sin förare, för att få lämna av. Och på förarens beröm brukade Mixo gå igång. Detta har jag mött genom att innan arbetande hund kommit in, varit beredd och "frontat" Mixo, klickat och berömt, för att han sitter still. Vid ett tillfälle idag var Ylva extra nöjd med Viska, och då hörs ju det, precis som det ska!½ Då händer det som är intressant. Mixo väljer att fronta mig! Han byter position till att sätta sig framför mig och söka kontakt! Snacka om situationsbundet! Fast bra, betydligt bättre än tidigare hopp & studs. Beteendet är alltså ändrat! Bra!
Mixo är bättre på längre markeringar, vilket inte är så konstigt. Med tanke på den träning han har haft.
Men det känns som om sådant går att lösa, känns inte ens besvärligt. Utan vad som helst går, nu när vi kan samarbeta på ett vettigt sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback