Vattenarbete- förberedande dirigering 060812

Premiärtur i båten. Inga problem, inte en tveksamhet (tack dådkraft)

Vi steg iland på en av våra Holmar i Singsjön, den tredje, om man ska vara noga.

Barnen badade och maken fiskade.

Sedan kom Mixos tur.

Kastade tre bollar precis hitom, 40m, en liten udde från nästa holme. Han markerade och hämtade alla, levererade i hand.
Det jag tycker är ett fall framåt är att jag utan problem kallar tillbaka honom om det är så att han tänkt att gå i vattnet på "fel" ställe. På den tredje fick jag vara lite mera på för att få honom att gå åt samma håll igen, men med lite mera tryck-uppmuntransröst gick det bra! Det är bra när han lyckas tack vare att han litar på mig.
En liten paus, sedan hjälpte Janne mig att skjuta med apportkastaren. Tre st till, men de fick land uppe på udden, 45 m. Mixo måste alltså simma över och upp och söka och tillbaka. Det listiga i upplägget var att OM han inte skulle vända tillbaka i vattnet, utan ha för avsikt att ta landvägen, så skulle inte det gå, han var nämligen uppe på en annan Ö (hehehe). Han markerar väldigt precist och finner mycket bra, tar En i taget, inte en tendens till byte, men en tendens till att vilja ta landvägen tillbaka, men med rösten lyckades vi övertyga honom om att det är bättre att ta vattnet, sktibra. Samma i denna serie, han var mera tveksam på den sista, men lät sig snabbt övertygas.
Sist men inte minst, sitter han vid min sida uppmärksam, okopplad, lugn i TRE skott och plums, och väntar på direktiv. Kul också att se hur han mellan apport ett och tre i en serie, lär sig att lägga sig rätt i vind, så går det lättare (smart jycke).
I dag tränade vi också på att jag står  längre upp på land och skickar/tar emot. Att tänka på är att jag, precis när han kommer upp på land, motiverar högre fart, så hinner han inte skaka sig. Han håller fast hela tiden, och levererar i hand, men skakar sig ofta innan. efter leverans i hand, så skall jag bli mera noggran i att ange var jag förväntar mig att han ska sätta sig, så slipper vi ens prata om det senare i träningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback