Ut - tecken och passivitet m gillrad fälla 060815

Jobbar eg på två fronter har jag kommit på; både utveckling och problemlösning.
Fortsatte med ut tecknet. Tog vid på den nivå vi slutade igår. Började blanda med vänster. Under dagen har det blivit tre korta sådana pass. 2 st hemma på gräsmattan och ett i skogen m störning av Vira, Stig och Marie. Fantastiskt vilken bra metod, att lära sig på. Bra att Lasse gav tips om att använda höger hand-ut om nästa uppgift är åt höger och vice versa. Och vad kvickt det går runt den egna axeln, när man gör på detta sätt.  Har ökat avståndet för ut till ca 5 m mellen mig och Mixo och 20 m till belöningen bakom honom. KUL! Vad oerhört fort det går att lära sig saker. 4 ggr, sedan är grunden till ett beteende grundlagt..

Vilket säger nåt om hur många tillfällen det tar att grundlägga ett felaktigt beteende - som dessutom i hundvärlden gett en oerhörd vinst: Som Affe sade nångång för längesedan : om man trampat upp en felaktig beteendestig, så måste man så igen den gamla stigen och sedan trampa upp en ny. Det tar ett tag att göra den gamla stigen osynlig för ögat... OCH att börja använda den nya, så att det känns som en naturlig vana. Kanske man har bytt grejor i köksskåpen någongång-hur ofta står man inte och tomstirrar in i "fel" skåp-innan man kommer på ja, just,ja. Detta var ju fel-jag går till det nya stället. Så är det nog för Mixo nu. Vi har flyttat om grejorna i skåpen.

Det är det linan är med på resan för att göra, så igen den gamla felaktiga stigen.. Så den stoltheten får jag svälja - surt sa räven...

Marie ville ha hjälp med fält idag. Bra tillfälle att se hur Mixo gör i inkallning i den miljön. Vi lade upp ett lämplig rally-scenario. Ny miljö-överraskning av andra i skogen-Vira fick jobba fält-Medan Mixo sitter uppbunden*.
Marie/jag har kommit på att det alltid går att kalla in Mixo ifrån lek osv med andra, när han fått ett "fri" kommando först, men inte när han rymmer ur hand- då är det en rymning vi måste få till - för att sätta stopp på den.
Vi fick vara nog så påhittiga för att få till det, men det gick bra. Lagom bra, han gick ur hand, men fick tillbaka på ett helt godtagbart sätt. Han visar klar reaktion på både rätt och fel, på ett bättre sätt.

Intressant är också att när alternativet att jobba UT/dirigering med mig fanns, då var varken Vira, eller gamla fältet intressant. Utan det var det vi skulle göra som var det intressanta.

Ett annat kul idag var att Stig, Maries gubbe, hade planlagt hela fältövningen. Med karta och allt, så det var bara att lyda order och kasta enligt beskrivning. Fantastiskt roligt. Och tack stig för att du såg och sa högt att Mixo utvecklats mycket sedan du såg honom sist.

*Uppbunden Mixo (ja de som har läst om/sett den studsande hoppjerkan läser rätt!) han sitter tyst/uppbunden/vaken och har full koll på arbetet. Vad gäller stadga och passivitet har vi hunnit långt denna säsong.
Därtill går det att arbeta med annat än det han suttit och tittat på, efteråt.

Och "fjollerprojektet" forgår...

Jag har fått bekräftat ur Svartberghs bok att vissa hundar har ett större behov än andra att känna in miljön först. Kolla av området/finns det några okända ev farliga individer här? Så har jag nog alltid tyckt att Mixo funkat. Det har tagit en stund (som var över en timma förr-och ca 10 min nu) att få honom arbetsbar på nya ställen. Vad skönt att få bekräftat att det kan vara så. Förmodligen är det detta som gjort att Mixos huvud i yngre dagar gått som en vindflöjel, för att få koll på allt som syns och luktar. Nyfiken? Med ålder och mognad tror jag att detta ger sig.

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej!
Är in och läser lite då och då. Intressant att läsa olika tankegångar om problemlösning och hur du går till väga praktiskt. Jag funderar på Svartberghs bok, är den bra som en "allmän"bok där man kan tillämpa saker i andra situationer än lydnadsplanen, eller är det bara för lydnadsplanen?

Postat av: Lotten

Den är ju främst en lydnadsbok, men ändå inte. Jag tycker att jag redan innan jag gått in på rena moment tar till mig lite av hur de tänker och resonerar hundträning i allmänhet.
Tips: Anna-Lena; mysaks matte bor i Umeå, och vill ha träningskompisar.... Nåt för er?!

2006-08-16 @ 11:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback