For he´s a jollygood fellow...060817

Jag har äntligen tagit mig för att sätta upp ett av våra flyttbara fårstängsel.
Varje "enhet" är 50 m lång och ca 75 cm högt.
Jag tänkte att man vid sidan av detta kan förlänga uttecknet.
Samt att träna "över", dvs hopp över hinder.
Samt att man kan träna linjetag.

Allt detta på öppen yta (varningsklockan för detta hörs knappt längre).

Mixo fick rasta sig medan jag trasslade ut stängslet. Han har vissa negativa erfarenheter av dylika ting, så jag kunde se en viss skepsis.
-Hmmm, sist jag var i kontakt med detta kändes det INTE bra.
- Nej du min herre, men då var du ute på egna irrfärder, hade du lyssnat då hade du aldrig fått en stöt.
Lita på mig du så kommer detta att gå bra.

Vi började med att gå tillsammans runt stängslet och nosa på det, för att konstatera att det nu var utan smärta. Det är lätt att se när han släpper sådana tankar.

Ok delmoment ett. UT tecken i ny miljö. Sista övningen var Mixo 20 m från mig och sprang ut, bakåt, på tecken, kvickt som en vessla ytterligare 50 m. En annan rolig notering, är att han, på köpet, efter slutmålet, har tagit för GOD vana att i högsta fart komma in till mig igen. Sk sidovinst.
Paus och vatten och gos.
Nästa moment var "över", Vi gjorde väl 7-8 hopp. Stegring; jag först Mixo sen. Jag på andra sidan, Mixo till mig. Mixo fråm mig och hämta föremål på andra sidan och hopp till mig på tillbaka vägen. Föremålet är en lekknut.

Sista övningen var lite svår. I borterst aänden av stängslet, så lyfte jag upp ca 5 m, och gjorde slutänden som ett U. I detta U lämnade jag knuten, Mixo är med. memoryträning alltså, vi går tillbaka hela 50 m sträckan + 5 m , där jag gör en slutstation av köttfärs (modell uttecken). Därefter framåt igen , lämnar köttfärsen åt sitt öde. Tanken var att sända framåt, linjetag (ett bekant tecken) till knuten. Som tur var så kom jag på att. Vi måste reaktivera minnet av knuten i andra änden. Mixo fick sitt-stanna, och jag reaktiverade knuten (gå och gå).
Ok dax för framåtsändande, nja sa Mixo - bakåt, till köttfärsen. NEJ, lyssnar!, kom här. Skickar framåt och det lyckas, tyvärr tabbar jag mig och glömmer i min iver att blåsa stopp. Vad händer, jo stackars hunden gör en kullerbytta in i stängslet, i U-et . Något brydd!
Ok - då tar detta en stund till. Det tog några omgångar-eftersom jag tabbade mig, hur kul är det att bli skickad framåt och få en överraskande kullerbytta, på en skala??
Bit för bit fick jag visa på att det var ett misstag som skett, men innan vi avslutade passet, en kvart senare, så skickar jag honom framåt 40 m, hämtar knut, vänder om direkt och, hör och häpna (!), ökar farten på vägen in.
(matte eller köttfärs i sikte??? ;-) Lämnar snyggt av under stora ovationer, sedan kan jag skicka ut honom till köttförsen. Slutstationen.
Han klarar alltså av att gå i anvisad riktning, utföra sitt uppdrag, fastän det ligger en lockelse av stora mått i en annan ände. He IS a jollygood fellow!
Och inget bråk om någonsomhelst inkallning, så det så!
I kväll ska vi träna med andra - så vi får väl se hur kaxig jag är när jag kommer hem därifrån.

Kommentarer
Postat av: A-L

... och gos!!!!
... 50 meter !!!!
Nu rackarn´s .... :-))Hur var det nu??
"Se upp gubbar och kärringar - för nu laddar hon om ... "

2006-08-17 @ 17:59:39
Postat av: Lotten

Nåt sånt är det nog. Tack för skratt!

2006-08-17 @ 20:14:44
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Vilken härlig känsla! Vad duktiga ni är! För oss är det just nu "bara" lydnadsträning som gäller; gå fint vid sidan med eller utan koppel och stanna kvar fast roliga saker far runt Nelly.
Apporteringen gick ju så bra och var så kul att jag "glömde" stadgebiten :-/
Och inte trodde jag att jag skulle bli tvungen att ta i så pass hårt som jag fått göra.... men nu börjar det arta sig :-)

Postat av: mixo

Vi har tydligen alla våra kors att bära. Vad bra att detta går åt rätt håll för er, och tack för ditt stöd och uppmuntran.

2006-08-18 @ 21:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback