Nu har matte vaknat igen 060412

Jaha, då har Mixo haft tio dagars vila från allt vad träning heter. Har haft fullt upp med annat...
En kväll och natt var han uthyst till en av grannarna. Det hade fungerat toppen. Han hade respekterat att det enbart var hallen och köket som gällde, för hans del. Han sov gärna i sin bur. Tänk vad buren är BRA! Det är som en lya, inbillar jag mig. Mixo väljer ju den platsen, när han vill vara i riktigt lugn och ro, Detta accepterar alla, även barnen som kommer på besök. När Mixo är i sitt hus, skall han få vara ifred!

Idag for vi till Colldéns, på ren motion. Vira och Amber var med fast kopplade. Efter några påminnelser förstod Mixo att han fick springa lös, men de skulle inte få göra det. Vad gäller inkallningarna, stötestenen, fungerade det jättebra. Han kommer direkt vid "HIT" kommando även vid lek. Även om det inte är med jippi farten, i en sådan situation.

Han hittar ju olika byten som han far runt med (avstånd ca 15 m). I det läget väljer jag att inte ropa in honom. Känner att det är denna bit som är kvar att styra upp.
Jag släpade efter vid promenaden till bilen. Då väljer Mixo att spontant söka upp mig, och att hålla sig till mig.

Därefter for vi till Brukshundklubben och tränade. Lös med släpande koppel större delen av kvällen.
Mixo fixade att gå bakom/framför andra okända hundar med ca 1 m avstånd. Utan att dra och nosa mot dem. En stor stund passivitet "bara vara" träning-behövs oxå!
Åsa och schäfertiken Busa, busade mycket och vi fixade inkallningar förbi detta. Det var bra gjort!
Det händer allt oftare att jag kan låta honom vara, och inte ha 100 fokus, det fungerar ändå!
Tackar Carina/Elba/ Coili/Metis och Åsa /Busa för hjälpen på brukshundklubben ikväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback